5 tips för hundföretagare på instagram

I måndags var Åsa här och vi snackade massor om instagram. Blev väldigt peppad på att göra min insta ännu bättre! Jag använder min mest som en jävligt snygg (okej, är lite partisk) dagbok och vill mest inspirera. Jag håller inte på med annonser alls. Och trots att jag inte lägger pengar i appen så har jag en fin följarskara som jag tycker väldigt mycket om – och de tycker om mig! Så tänkte dela med mig av några av mina bästa instagram-tips för hundföretag.

Rent funktionsmässigt om instagram finns en bra guide här! Jag kommer att fokusera på lite andra grejer. Nu kör vi!

Först och främst: varför har du/ditt företag ett instagram?

Mitt instagram har jag för att jag vill visa bilder jag tagit, tipsa om grejer jag skrivit eller filmat, inspirera andra till att träna hund. Och knyta kontakter! Till exempel.

Mitt eget instagram är inte särskilt stort om man ser till antal följare (ca 1000 finfina). MEN! Följarantal är inte det viktigaste. Inte enligt mig. Om jag haft 100 000 följare hade det säkert sett häftigt ut – men om de alla bodde i Kina hade det varit rätt svårt att kommunicera. Dessutom hade de nog inte varit så intresserade av att köpa mina grejer eller samarbeta med mig. Så, jag tycker det viktigaste är att de som följer en gör det för att de gillar en. Att de gillar vad man lägger upp. Vilket för mig in på mitt första tips:

1.

Vem ska du nå? Tilltala dem. Som sagt – hur många följare du har spelar inte någon roll om du inte berör dem. Är din målgrupp hundägare i Karlstad så ska du publicera innehåll som tilltalar dem. 

Här är bästa guiden till statistiken på instagram!

Bonustips: följ hashtag Karlstad för att se vad folk gör och vad de är intresserade av.

Bild: mamasaid media

2.

Betrakta din profil som en hemsida. Vad ska vara det första folk tänker när de går in på profilen? Första intrycket. Svara på vem du är, vad du gör och var du finns. Alltså det första någon ser när de går in på din profil – vad är det? Svarar du på frågorna?

Jag vet inte hur många gånger jag varit inne på en hundföretagares profil och inte hittat VAR de befinner sig. Otroligt frustrerande!

Vem, vad, var och hur!

3

Ha ett tydligt VARFÖR. Varför lägger du upp bilder? För att stärka ditt varumärke? För att dina kunder ska se söta bilder på sina hundar? För att sprida information? För att visa dina foto-skills? 

Exempel på när jag tipsar om något jag gjort
Exempel på personligt inlägg

4

Interagera. Svara alla kommentarer. Okej, kanske inte alla om du får enorma mängder. Men när något tar sig tid att kommentera din bild så är det ren artighet att åtminstone tacka. (Helst tycker jag man ska gå in och kommentera något på personens bild också men det är en smaksak). 

Dessutom ”rankas” din bild bättre i flödet om den anses engagerande. Jag skulle kunna snacka algoritmer i all evighet men tycker inte att det tillför särskilt mycket just nu. Poängen är att det du ger får du också tillbaka. Interagera. Gilla och kommentera andras grejer. Dina följare är det bästa du har!

Inom punkten ”interaktion” faller även taggnings-vänlighet in. Varesig det är själva kontot eller platsen för ditt företag – se till att det är lätt för folk att tagga. När någon befinner sig vid ditt företag eller träffar dig eller har ett tips eller vad som, då ska det vara enkelt att göra det synligt. Både för din skull och för andras!

Och gilla grejer som taggas på platsen för ditt företag! 

5

Bildspråk. Vi får inte glömma att Instagram skapades för just bildens skull. Och jag menar inte att man nu måste skaffa en fancy systemkamera och utbildning i redigering! Mobilen fungerar bra, bara du tänker på vad din bild ska säga. Vad vill du med din bild?

Ett bra app-tips för att få överblick av flödet och se vad som kan passa som nästa bild: Snug. Där kan man enkelt och gratis ”förhandsgranska” hur flödet kommer att bli med nästa bild. 

Extra: om du har en snygg logga som du vill förknippas med – ha den som profilbild!

Det var några snabba och enkla tips! Saknar du något? Behöver jag förklara någonting närmre? Säg till! Blir jätteglad för feedback, alltid!

Hörs imorgon!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.